* Required field
We protect your privacy and share your personal information with third parties only to make this service possible. For more information read our Privacy Policy.

Vakantieblunders

By Posted on 0 5 m read 79 views

H

et kan natuurlijk iedereen overkomen. Vakantieblunders waar je niet trots op ben maar achteraf wel om kan lachen. Nadat ik vijf jaar op Schiphol had gewerkt kwam ik tot de conclusie dat heel veel reizigers ook gewoon ervan uit gaan dat het wel goed komt als je te laat bent en je vlucht mist. Ik kan wel een boek schrijven over alle hilarische vakantieblunders die ik door de jaren heen gezien heb op de luchthaven. Helaas ben ik zelf ook wel eens te laat geweest en heb ik dus ook blunders waar ik nu de humor wel van in kan zien.

De boot gemist

Een aantal jaar geleden ging ik met een vriendin een dagje naar Londen. We hadden een ticket vanaf Hoek van Holland naar Harwich geboekt inclusief de treinreis naar Londen. We hadden er superveel zin in en maakten dus ook al plannen wat we daar gingen doen. Dat was tenminste de bedoeling van ons uitstapje. Ik bleef bij haar logeren zodat we vanaf mijn vriendin samen met het openbaar vervoer naar de haven konden reizen. Dat is veel gezelliger maar uiteraard gingen we pas laat in de nacht slapen. Wat was het gevolg? Je raadt het al, dit is ook één van de vakantieblunders. We hadden ons verslapen, daardoor ook de trein gemist en uiteindelijk ook onze boot naar Engeland gemist. Daar stonden we dan. Klaar voor een dagje shoppen in Londen.

VakantieblundersWe voelden ons veel te trots om terug naar huis te gaan. Bang om door onze ouders uitgelachen te worden besloten we om ergens anders naar toe te gaan. Gelukkig waren we impulsief en hebben we de eerst volgende trein genomen naar Antwerpen. Daar hebben we een leuke dag gehad en lekker geshopt en gegeten.

Daarna volgde een tweede poging om naar Londen te gaan. We zijn die morgen heel vroeg opgestaan en hebben de trein met gemak gehaald. Aangekomen in Hoek van Holland Haven kwam ik erachter dat mijn paspoort nog op mijn nachtkastje lag. En ik dacht nog “dat overkomt mij niet!”. We mochten gelukkig proberen om alsnog naar Londen te gaan en met veel geluk ben ik zonder paspoort toegelaten.

Grappige vakantieblunders bij reizigers

Wat is het meest voorkomende probleem bij vakantiegangers? Paspoort of identiteitskaart vergeten. Verkeerde naam op het ticket (ja hoe stom kan je zijn, je ouders hebben je een roepnaam gegeven of je geeft jezelf een afkorting van je naam en vergeet je echte naam), vlucht gemist en je reisdocument is niet lang genoeg geldig voor het land waar je naar toe gaat.

Een nieuw ticket kost al gauw honderden euro’s en jouw verzekering vergoedt echt de kosten niet als je zelf te laat bent. Een wijziging is lang niet altijd gratis dus ook hiervoor betaal je vaak wijzigingskosten. En dan nog maar de vraag of er überhaupt nog een plekje vrij is als je opnieuw een ticket moet boeken.

Ik zorg dus dat ik ruim van te voren op de luchthaven of bij de haven ben. En check altijd eerst of mijn paspoort in mijn tas zit en mijn tickets in orde zijn.

SchipholblundersVakantieblunders

In het hoogseizoen is het drukker dan normaal en waarschuwen de reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen vooraf al dat je op tijd moet zijn. Voor een normale vlucht in het voor- of naseizoen is het op Schiphol aan te raden om 2,5 uur voor vertrek aanwezig te zijn. In het hoogseizoen is dat minimaal 3 uur. De rijen bij de check-in balies en drop-off balies zijn dan minstens dubbel zo lang. Iedere dag weer missen passagiers hun vlucht omdat ze zich verkijken op de tijd die ze aanwezig moeten zijn.

Er was zelfs een passagier die met zijn gezin op vakantie ging. Voor zijn jongste kindje van 2 jaar had hij geen paspoort of identiteitskaart. Hij gaf de reisorganisatie de schuld. Ook al had deze passagier niet gevlogen, zijn kindje had alsnog een identiteitsdocument moeten hebben.

Vlucht gemist

De meeste vakantieblunders ontstaan omdat een reiziger zijn of haar vlucht mist. Eén van die keren was het wel grappig, want er was een verliefd stelletje ingecheckt. Ze waren extra vroeg en dit was hun eerste vakantie samen. Verliefd zaten ze samen bij de gate te wachten tot dat ze aan boord mochten. Toen zagen ze door het raam ineens dat hun koffers van boord werden gehaald. Ze waren zo in elkaar op gegaan dat ze vergeten waren om in te stappen. Dit kostten ze 2 nieuwe tickets en een dag van hun vakantie.

Er was ook een dame die lekker op tijd was zodat ze nog even taxfree kon shoppen. Je raadt het al, ze vergat de tijd en miste haar vlucht.

VakantieblundersGelukkig heb ik nog nooit mijn vlucht gemist maar wel bijna. Ik was met een vriendin en mijn oudste zoon op Schiphol. We waren aan het winkelen en hadden niet gehoord (in die tijd riepen ze dat nog om, tegenwoordig moet je daar zelf op letten) dat onze gate gewijzigd was. We kwamen op tijd bij de gate aan maar er was niemand. Toen we erachter kwamen dat er een gatewijziging had plaatsgevonden moesten we rennen naar de andere kant van de luchthaven. Met kind in de buggy, handbagage en uiteraard op ongemakkelijke schoenen renden we naar de juiste gate. Onze namen werden al omgeroepen en op het nippertje haalden we onze vlucht.

Koffer op slot en sleutel vergeten

Ik weet nog dat we op vakantie gingen naar Lanzarote. Mijn schoonzus bracht ons naar de luchthaven en zette ons voor de vertrekhal af. Wij hadden toen nog 2 kinderen en gingen dus eerst de koffers inchecken en daarna ergens lekker een broodje eten en koffie drinken. Maar toen we nadat we de koffers hadden ingecheckt door de douane wilden gaan, kwamen we erachter dan we het sleuteltje van de handbagage niet bij ons hadden. Neem je een laptop of camera mee dan moet je die altijd open maken. Ik had hem voor de zekerheid aan mijn sleutelbos van de huissleutels gedaan en die lagen bij mijn schoonzus in de auto. Gelukkig kon ik haar bellen en was ze pas halverwege op weg naar huis. We haalden onze vlucht omdat we op tijd op de luchthaven waren.

Paspoort niet geldig

Met een verlopen paspoort op vakantie gaan. Het zal je maar gebeuren. Maar reizigers die niet vaak vliegen hebben soms geen idee dat hun paspoort al verlopen is. Je krijgt van de gemeente waar je woont wel een herinnering maar ja, als je die over het hoofd ziet dan heb je pech.

Vanaf Schiphol vertrekken ook veel Belgische passagiers. Hebben zij hun naam fout doorgegeven, vergeten ze hun reispas of is hun paspoort niet lang genoeg geldig voor het land waar ze naar toe gaan. Dan hebben ze dubbel pech. Op Schiphol kan de marechaussee voor Nederlandse reizigers soms nog wel een nooddocument aanmaken (een tijdelijk reisdocument), maar voor reizigers die niet de Nederlandse nationaliteit hebben geldt dit helaas niet.

Hebben jullie wel eens je vlucht gemist of andere vakantieblunders meegemaakt? Laat je reactie achter onder mijn blog.