* Required field
We protect your privacy and share your personal information with third parties only to make this service possible. For more information read our Privacy Policy.

Roadtrip door Puglia – Part III

By Posted on 0 6 m read 35 views

D

e afgelopen twee weken nam ik je mee met onze roadtrip door Puglia. Vandaag kun je in het vervolg op mijn vorige blogs het laatste deel lezen. Zo brachten we vorige keer een bezoek aan Matera, wat niet in Puglia ligt maar in de naast gelegen regio Basilicata. Je raakt gewoon niet uitgekeken in al die leuke stadjes en dorpjes. Toch had ik nog een paar bestemmingen op de planning die ik graag wilde zien. Lees je mee?

Bari

Vanaf Castellaneta Marina rijden we in een goed uur naar de regiohoofdstad Bari. Deze stad mag je zeker niet overslaan als je een roadtrip door Puglia gaat maken. Vooraf had ik goed gekeken wat ik wilde zien en waar we konden parkeren zonder te ver te moeten lopen. De parkeergelegenheid bij de Lungomare, de boulevard van Bari, is een prima uitvalsbasis voor een trip door deze stad. Het idyllische tafereel van een haven met vissersbootjes, vissers, palmbomen en een strakke blauwe lucht legde ik gelijk vast met mijn camera.

Roadtrip door PugliaVanaf de kleine vissershaven liepen we langs het Teatro Margherita naar het oude deel van de stad. Dit deel wordt ook wel Bari Vecchia genoemd. Dit gedeelte is zo authentiek en geeft je helemaal het gevoel dat je in een prachtige Italiaanse stad bent beland. Slenteren door de smalle straatjes en steegjes, de imposante oude gebouwen bewonderen en genieten van lekker eten. Dat is het oude gedeelte van Bari.

Via Piazza del Ferrarese liepen we naar het uitkijkpunt op Fortino di Sant’Antonio. Je kunt hier gemakkelijk verdwalen. Het is maar goed dat ik via Google Maps noteer waar ik geweest ben. Anders had ik dit nooit met jullie kunnen delen. We liepen een stuk omhoog zodat we nog mooier uitzicht hadden. Vanaf de Via Venezia gaat er een smalle trap naar beneden. Je komt in een smal straatje. Deze loop je uit tot je op een klein pleintje komt. Verdwaalde toeristen en vriendelijke lokale bewoners schuilen hier even voor de felle zon. Wat zijn de straatjes mooi! Ik kan hier wel foto’s blijven schieten.

Mola di Bari

We vervolgen onze roadtrip door Puglia. Parallel aan de grote weg loopt een smalle weg langs de kust. We volgen deze route richting het zuiden via de SS16. Vanaf Bari ben je in ongeveer 25 minuten in Mola di Bari. Dit is een klein vissersdorpje met Piazza XX Settembre als bezienswaardigheid. De fontein en de kerk worden gezien als het centrum van het dorp. Bij Il Braccio di Portecchia liggen gekleurde vissersbootjes en op de pier zie je in de zomer locals genieten van de zon.

Het strand van Mola di Bari is de perfecte plek voor duikers. Het water is hier vrij ondiep en bij de rotsen zie je vaak mensen snorkelen. En wat is de zee hier mooi! Je kunt het heldere water al vanaf een afstand zien. Jammer dat we weer verder moeten maar we hebben hem op de kaart gezet voor een volgend bezoek. We bestellen nog snel een drankje en gaan dan weer de auto in.

Polignano a Mare

Via de SS16 komen we na 20 minuten bij Polignano a Mare. Deze stad stond hoog op mijn lijstje vanwege haar schoonheid. Niets is hieraan gelogen want de stad is echt een plaatje. Polignano a Mare is eigenlijk een oud Grieks stadje. Ik kijk mijn ogen uit en geniet van de typische witte huisjes, smalle straatjes en oude gebouwen. Een roadtrip door Puglia is niet compleet zonder een bezoek aan Roadtrip door Puglia deze bijzondere stad. De stad heeft iets sprookjesachtigs en heeft een unieke ligging. Waarom? Omdat de stad op een kalkstenen klif is gebouwd en op ongeveer 20 meter boven zee ligt. Grappig om te vertellen is dat de stad ook bekend is om het klifduiken.

Klifduiken

Op het moment dat wij hier zijn staat er een jongeman die een klifduik wil maken. Zijn vrienden liggen beneden in het water en ik heb echt geen idee hoe lang hij er al staat. Maar het gejoel om ons heen te horen staat hij er al een tijdje. Wij willen natuurlijk ook even kijken hoe hij van de klif af gaat springen. Na 10 minuten heeft hij nog steeds geen besluit genomen of hij nu wel of niet gaat duiken.

De mensen om ons heen en ook aan de overkant en in het water worden nu een beetje onrustig. Langzaam begint er iemand in het Italiaans af te tellen van 10 naar 1. Nu moet de jongen wel. Hij neemt de sprong waarna het helemaal losbarst met gejuich en applaus. Inmiddels staat er een tweede jongen die ook de sprong gaat wagen. Hij doet er gelukkig niet zo lang over en is binnen een paar tellen beneden.

Pittoreske straatjes en gezellige pleintjes

We lopen door het stadje door smalle straatjes en steegjes. Na het uitkijkpunt op zee lopen we terug naar het grote plein Piazza Vittorio Emanuele II. Aan het einde van het plein zit een ijssalon (Joya) die ook smoothies verkoopt. We bestellen een smoothie met vers fruit en genieten nog even van deze leuke stad. Polignano a Mare stikt trouwens van de pittoreske straatjes en gezellige pleintjes. Wij bevinden ons nu op één van de drukkere pleintjes van de stad.

Op het plein kun je trouwens ook een hapje eten. Wat je hier ook vindt is een waterkraan. Met deze warmte is het wel noodzakelijk dat je goed drinkt. Zo’n kraantje vind je in heel veel dorpjes en stadjes. Er staat meestal een bordje bij dat je dit water kan drinken.

Monopoli by night

Roadtrip door PugliaWe gaan verder met onze roadtrip door Puglia. Vanaf Polignano a Mare rijden we in een kwartier naar de haven van Monopoli. Hier heb je volgens kenners de mooiste zonsondergang. De lucht is al een beetje rood en het is behoorlijk druk in de haven. We lopen langs de vissersbootjes naar Porto Vecchio. Vanaf hier hebben we een prachtig uitzicht op de ondergaande zon, de dobberende bootjes en de vuurtoren. Het zal je niet verbazen maar Monopoli is echt één van die plekjes die je niet mag overslaan. Monopoli heeft een historisch centrum met authentieke straatjes, lokale winkeltjes, restaurants met plaatselijke gerechtjes en veel goede wijnen. De charmante haven maakt het hele plaatje compleet. Niet voor niets zijn we hier nog een keer naar toe gegaan. Deze zonsondergang had ik niet willen missen!

We lopen terug naar de parkeerplaats. Dan rijden we terug via Strada Provinciale 237. De rit terug naar ons appartement duurt 5 kwartier.

Punta Prosciutto

We sluiten onze roadtrip door Puglia af met een dagje strand. Mijn partner heeft deze keer het strand uitgezocht en wil ons laten genieten van het mooiste strand volgens de locals, Punta Prosciutto. Dit strand is in het hoogseizoen wel één van de drukstbezochte stranden van Puglia. Reserveren is wel slim maar niet noodzakelijk. Je kunt hier zelf met een handdoekje gaan liggen of je huurt 2 ligbedden en een parasol. Op het strand is een beachclub (Punta Prosciutto Beach) waar je wat kunt eten en drinken. En door de mensen heen zien we mannen met stands vol luchtbedden, zwemkleding en andere hebbedingen. De zee is hier prachtig blauw en we genieten van ons laatste dagje in Puglia.

Laatste avond

Die avond sluiten we af met andere gezinnen die we hier hebben ontmoet. De kinderen spelen een potje tafeltennis of gaan dansen met het animatieteam. De vrouwen drinken samen een wijntje en praten nog even na over de afgelopen weken. We hebben veel mooie plekjes ontdekt en een heleboel nieuwe herinneringen gemaakt. Ik pak die avond de spullen in en maak me klaar voor de reis van morgen. Onze roadtrip door Puglia zit er bijna op. Ik had hier nog wel wat langer willen blijven en we hebben nog lang niet alles gezien. Maar dat wat hebben we mooie herinneringen gemaakt. Vooral de tijd met elkaar was ook echt heerlijk. Hoe ziet een vakantie met jouw gezin eruit? Trekken jullie er regelmatig op uit of blijf je liever bij je hotel of appartement?