* Required field
We protect your privacy and share your personal information with third parties only to make this service possible. For more information read our Privacy Policy.

Roadtrip door Puglia – Part I

By Posted on 0 5 m read 47 views

O

nze roadtrip door Puglia begint zodra we de streek inrijden. Eergisteren zijn we vanuit Nederland gaan rijden naar Toscane. Hier hebben we 2 nachtjes geslapen in een gemoedelijk hotel bij Montepulciano. Vervolgens hebben we nog 6,5 uur te gaan voordat we bij ons appartement in Puglia aankomen. Ik boekte ons verblijf in I Turchesi Club Village bij De Jong Intra Vakanties omdat zij de beste voorwaarden hadden. Vanaf hier gingen we de komende 2 weken de mooie streek Puglia bekijken. Wil je weten welke plekjes ik heb ontdekt tijdens onze roadtrip door Puglia? Ik neem je graag mee.

Extreme hitte

Dat het warm zou zijn dat hadden we op de weersvoorspellingen al gezien. Maar dat het extreem heet zou zijn dat hadden we niet verwacht. Onze planning viel de eerste week letterlijk in het water. Overdag lagen we op een luchtbedje op het water en in de avond stond de BBQ aan. De enige afwisseling Roadtrip door Puglia die we hebben is de keuze uit het zwembad of het strand. De kinderen vinden het heerlijk. Vooral de jongste twee zijn niet uit het water te slaan. Verkoeling is de eerste dagen onze enige bezigheid.

Lido Valentino

Naast een groot zwembad liggen er op 10 minuten afstand een heleboel leuke strandjes. Op het strand kun je strandbedjes en parasols huren. Ieder strand heeft een eigen strandtent waar je kunt eten en drinken. Wij gaan naar Lido Valentino. Dit strand hoort bij ons appartementencomplex en is bereikbaar met de auto of met de shuttlebus. Een nadeel aan dit strand vind ik de kwallen. Ze zijn groter dan wij in Nederland kennen en echt heel ongevaarlijk zijn ze ook niet. Als de zee wild is komen er veel kwallen aan land. Met een schepnetje vangen we maar liefst 5 parelkwallen die we ver teruggooien in zee.

In de avond is het hier gezellig druk en zie je overal eettentjes en kraampjes. Wij eten pizza bij Terrazza Paradiso.

Alberobello

Dan is het zover. We beginnen aan onze roadtrip door Puglia. Ik kan niet wachten om deze bijzondere streek te gaan ontdekken! Onze eerste bestemming is Alberobello. Met de auto rijden we in nog geen 50 minuten naar deze prachtige plek. Je kunt wel zeggen dat Alberobello één van de redenen is waarom we voor Puglia gekozen hebben. Alberobello staat bekend om haar Trulli huisjes. Wanneer je de borden volgt kom je vanzelf langs de grote parkeerterreinen en parkeerplekken. Omdat het hoogseizoen is, is het druk met toeristen maar we kunnen met gemak nog een parkeerplekje bemachtigen.

Het witte stadje heeft iets sprookjesachtig. Met mijn camera loop ik door de smalle straatjes, langs de kleine huisjes en sta het liefst elke 100 meter even stil. Daar heeft mijn gezin niet zoveel zin in en aangezien het ook nog eens heel warm is vandaag zoeken zij een plekje in de schaduw. Hier kan ik wel uren lopen en mooie foto’s maken. Wat een bijzondere stad! We eten aan nog een ijsje en rijden terug naar ons appartement. Daar nemen we snel nog een duik in het zwembad.

OstuniRoadtrip door Puglia

Ostuni is onze tweede bestemming tijdens roadtrip door Puglia. Deze rit duurt ruim een uur en de weg hiernaar toe is kronkelig maar prima te doen. Na 85 kilometer komen we in Ostuni. De stad heeft als bijnaam Città Bianca wat witte stad betekent. We parkeren op 10 minuten loopafstand van de stad. De klim naar boven valt niet mee met deze hitte. Wat meteen opvalt zijn de Tuk-Tuks die hier rijden. Dat brengt ons gelijk op een idee.

Met ons gezin van 5 passen we precies in een Tuk-Tuk en zelfs de kinderwagen past achterin. Dat scheelt ons een hoop lopen en we zitten beschut onder het afdakje van de Tuk-Tuk. Inmiddels zijn we naar boven gelopen en lopen langs de Cattedrale di Ostuni. Hier staan een aantal Tuk-Tuks naast elkaar. Ik spreek een bestuurder aan, die meteen aangeeft dat alles nu vol zit maar dat zijn collega beneden in het centrum ons nog wel kan inplannen voor over 20 minuten. Dat vinden we prima.

We lopen weer naar beneden en komen op het Piazza Sant’Oronzo. Aan de overkant zien we het kantoor van de Tuk-Tuks. Mijn partner betaald en we mogen direct instappen. Een vriendelijk jongeman die goed Engels spreekt is onze gids. We kiezen voor de uitgebreide tour die ongeveer 30 minuten duurt. Na de tour hebben we alle mooie plekjes gezien en lopen we nog even naar dat mooie witte steegje om foto’s te maken. Vanaf Ostuni heb je een prachtig uitzicht over de omgeving.

Lido Colonia

Vanaf Ostuni rijden we richting Monopoli. In iets meer dan een half uur komen we aan bij de baai Lido Colonia. Bij onze roadtrip door Puglia hoort ook een bezoek aan één van die mooie stranden. Vandaag is het ook warm (de temperatuur staat op 46 graden) dus we gaan wat verkoeling zoeken aan het strand. Langs de wegen staat soms een stukje berm in brand. Dat schijnt normaal te zijn in het zuiden van Italië. Toen we een paar jaar geleden naar Calabrië gingen gebeurde hetzelfde. Door de hitte stonden vaak stukjes berm in de brand.

Roadtrip door PugliaWe parkeren onze auto langs de weg want het parkeerterrein is vol. Langs een paadje lopen we naar het strand. Het kleine strand ligt vol met mensen en iets meer naar boven staan allemaal strandbedjes met parasols. Er is een kleine strandtent en er zijn lifequards. Wil je hier met je eigen strandstoeltjes en handdoek gaan liggen dan kan dat op het strand. Een ligbedje en parasol huren kost ongeveer 40 euro voor een hele dag. Alles is nu bezet dus we besluiten alleen even af te koelen. Het water is azuurblauw en je kunt hier bij de rotsen prima snorkelen. Door de kiezersteentjes in het water is het wel aan te raden om waterschoentjes mee te nemen.

Eten in Monopoli

Tijdens onze roadtrip door Puglia hebben we ook lekker gegeten. Na het strand rijden we een klein stukje verder naar Monopoli. Tussen de strandjes Porto Bianco en Porto Rosso (bekend uit de Disneyfilm Luca). We parkeren de auto bij de kleine haven en lopen over langs het water naar Ristorant Pizzeria Bar Porto Rosso. Het uitzicht vanaf hier is zo mooi. We krijgen een tafeltje aan het water en blijven hier nog een tijdje. Tot 19.30 uur is dit een loungebar waar je cocktails kunt drinken. Daarna kun je hier eten. Samen met Jesse loop ik nog even naar Porto Rosso. Gewoon om te kijken of het strand er echt zo uit ziet als in de film.

Na het eten lopen we terug naar de auto. Wat een heerlijke dag! Onze rit naar het appartement duurt 5 kwartier. De kinderen vallen in slaap op de achterbank terwijl wij over de donkere wegen naar huis rijden. We hebben nog lang niet alles gezien, maar voor morgen staat er een dagje zwembad op de planning.

Volgende week neem ik je mee naar het vervolg van mijn blog Roadtrip door Puglia.