* Required field

We protect your privacy and share your personal information with third parties only to make this service possible. For more information read our Privacy Policy.

Mijn avontuur op Gran Canaria

By Posted on 0 4 m read 79 views

T

en zuidwesten van Marokko liggen de Canarische Eilanden. Deze horen officieel bij Spanje en de bewoners spreken hier dan ook Spaans. Mijn avontuur op Gran Canaria begon toen ik 18 jaar was. Daarna ben ik nog een aantal keer voor werk en vakantie naar het eiland terug gegaan. Maar mijn eerste ervaring met dit eiland was lang niet zo leuk. Meer weten? Ik vertel je graag mijn verhaal.

Wat ging eraan vooraf

Als klein meisje droomde ik er al van om in het buitenland te wonen en te werken. Toen ik 18 was besloot ik met een vriendin deze droom waar te maken. We solliciteerden bij campings, hotels en resorts. Dat was niet makkelijk en we wilden natuurlijk samen op een bestemming en niet apart. In de krant zagen we een advertentie voor een baan in een hotel op Gran Canaria. We namen contact op met het hotel en kregen de baan! Het was eigenlijk te mooi om waar te zijn. De voorwaarden waren wel dat we ons ticket zelf moesten kopen en de terugreis werd dan daar voor ons geboekt. Het geld voor ons ticket kregen we terug zodra we daar waren.

AfscheidMijn avontuur op Gran Canaria

Lekker dramatisch namen we afscheid van onze vrienden en vriendinnen. We werden uitgezwaaid op de luchthaven en namen natuurlijk veel te veel kleren mee. Mijn avontuur op Gran Canaria was begonnen!

Naar Gran Canaria!

De vliegreis naar Las Palmas duurt ongeveer 4 uur en 40 minuten. Ook is er een tijdverschil van -1 uur. Het eiland heeft eigenlijk het hele jaar door zon en aangename temperaturen. Gran Canaria is een bergachtig eiland met vulkanische oorsprong en mooie stranden.

Een grote tegenvaller

Bij aankomst werden we opgewacht door iemand van het hotel. Mijn vriendin en ik hadden er enorm veel zin in en waren benieuwd hoe onze tijd hier op het eiland zou zijn. We werden verwelkomt en hadden die middag al een meeting. Het hotel waarvoor we werkten lag in Maspalomas. Alle medewerkers sliepen in een nabij gelegen bungalowpark waar we geen gebruik mochten maken van de faciliteiten. De bungalows waren verouderd en vies. Het viel enorm tegen en het stikte er van de kakkerlakken. Toch bleven we positief. We maakten kennis met andere jongeren die ook net waren aangekomen. We waren benieuwd wat voor werk we gingen doen en wat ons verder te wachten stond.

De meeting

De meeting werd gehouden in de kelder van het hotel. Ons was in Nederland verteld dat we receptiewerkzaamheden gingen doen, maar niets was daarvan waar. Het was een timesharing waarbij we op de boulevard in Playa del Ingles mensen moesten overtuigen om een spel te spelen en daarna mochten ze hun prijs hier ophalen. We zetten de mensen in een taxi en uiteindelijk werden ze gedwongen om een periode per jaar een appartement te kopen. Het was vreselijk, want op het reisbureau waar ik had gewerkt had ik geleerd om de klant hiervoor juist te waarschuwen!

Tijdens de meeting werden de deuren van de ruimte bewaakt en overal stonden mannen in uniform. Het leek wel alsof ze iets te verbergen hadden. Ze gaven aan dat we het eiland niet zomaar mochten verlaten en dat je pas een terugreis ticket kreeg als je het hele seizoen had gewerkt. Dit was dus niet zoals we ons hadden voorgesteld.

Slapen op het strandMijn avontuur op Gran Canaria

De bungalow had vreselijke bedden en alles was zo vies dat we daar niet langer konden blijven. Die nacht sliepen we op het strand. We bedachten ook wat we gingen doen. Ze hadden bij aankomst onze paspoorten ingenomen en ze hielden ons goed in de gaten. De volgende dag werden we opgehaald en samen met de rest van de jongens en meiden lieten ze ons achter op de boulevard. We werden ingewerkt door een aantal mensen van het hotel. Het viel niet mee om te doen alsof we er plezier in hadden.

Een plan om te ontsnappen

Samen met nog een aantal Belgische jongeren besloten we om daar weg te gaan. Met een smoes vroegen we onze paspoorten terug. Ik zei dat we nog een verzekering wilden afsluiten en daarvoor hadden we onze documenten nodig. Met de taxi gingen mijn vriendin en ik naar een reisbureau in een stadje vlakbij. Daar boekten we een ticket naar Madrid en vanaf Madrid naar Malaga. We hadden besloten om naar de oom en tante van mijn vriendin te gaan. Als we terug naar Nederland gingen dan hadden we voor niets ons werk opgezegd en het zou voelen alsof we gefaald hadden. We besloten onze ouders nog maar even niks te vertellen.

Het ticket was nog niet definitief en de baliemedewerker gaf aan dat we de volgende dag terug moesten komen. Was het ticket akkoord dan konden we het meteen betalen en ophalen. We gingen hiermee akkoord en namen de taxi weer terug naar Maspalomas.

Dag Gran Canaria

Vier dagen na onze aankomst pakten we onze spullen weer in en slopen we vroeg in de ochtend weg. We namen een taxi naar het reisbureau. Daar wachtten we tot deze geopend was. Gelukkig waren onze tickets akkoord en belden we een taxi die ons naar de luchthaven kon brengen. We vlogen diezelfde dag nog naar Madrid. Op de luchthaven belden we onze ouders om te vertellen wat er gebeurd was en wat we nu van plan waren. Later die avond vlogen we naar Malaga. Daar werden we opgewacht door de tante van mijn vriendin. We verbleven daar in Estepona bij haar familie.

Hier eindigt mijn avontuur op Gran Canaria. Onze eerste kennismaking met het eiland was anders dan verwacht. Ik heb nu zelf een tiener van 17 en mocht hij ooit met het idee komen om in het buitenland te gaan werken, dan vertel ik hem eerst wat mijn ervaring hiermee is.

Gelukkig heb ik de keren daarna nog wel goede ervaringen gehad met dit mooie eiland en denk ik nu terug aan een zonnig eiland waar je kan genieten van lekker eten en mooie stranden.