* Required field
We protect your privacy and share your personal information with third parties only to make this service possible. For more information read our Privacy Policy.

Calabrië

By Posted on 0 6 m read 122 views

I

talië is altijd al bijzonder maar Calabrië heeft haar eigen charmes. Wat een mooie streek en de verhalen die ik had gehoord zijn allemaal waar!

Samen met onze vrienden planden we een reis naar het zuiden van Italië. De rit was behoorlijk lang, namelijk zo’n 2400 km, maar het is echt de moeite waard. Wat zeker niet tegenviel was de goed begaanbare weg. Deze ligt er nog niet zo heel lang maar na het lezen van een heleboel negatieve verhalen over de route hadden we onze twijfels. Niets bleek daarvan waar. De nieuwe weg was op het moment dat wij daar waren nog niet helemaal af maar grotendeels wel. Voorheen was er geen snelweg en na Napels zou het een hele uitdaging zijn.

Wat moet je je voorstellen van dit stukje Italië? Witte stranden, gezellige restaurantjes, leuke pittoreske dorpjes en heel veel zon. Door de geweldige ligging van Calabrië heeft dit deel aan beide kanten een prachtige zee. Het ruige binnenland bestaat weer uit bergen, bossen en olijfboomgaarden. Afgewisseld met meren, rivieren en een National Park. Ben je op zoek naar het echte Italiaanse leven, dan zit je hier op de juiste plek. In dit blog neem ik je mee naar het onbekende stukje van Italië.

Tussenstop Calabrië

Omdat het aantal kilometers te ver is om in één keer door te rijden, besluiten we onderweg te overnachten. We hebben vlakbij Siena een schattig hotel genaamd Borgo Antico geboekt en blijven hier 2 nachten. Dit is ideaal omdat we dan even kunnen bijkomen van de lange reis. Na het ontbijt op de laatste dag rijden we verder naar het zuiden. Calabrië, we komen eraan!

Parghelia

Ons gemoedelijke hotel Cannamele Resort ligt in Parghelia. We hebben speciaal voor de kinderen een hotel met een zwembad uitgekozen. Als we in de ochtend vroeg gaan ontbijten dan hebben we vanaf het dakterras waar het ontbijt plaatsvindt een prachtig uitzicht.

Parelwitte stranden, net het Caribisch gebied!

Parghelia zelf is een klein dorpje waar ze veel traditionele feesten houden. Op een supermarkt en een goede pizzeria na is hier niet veel te vinden. Maar meer hebben we ook niet nodig. Het mooie zandstrand van Parghelia is niet zo toeristisch en kan je vergelijken met de parelwitte stranden van het Caribisch gebied.

Uit eten is hier niet zo heel bijzonder. We rijden een minuut of 10 richting Pizzo, en aan de linkerkant vindt je hier een klein visrestaurantje. De naam weet ik niet meer en de uitstraling was ook niet zo bijzonder. Maar de lokale vis was hier echt heerlijk! Dit was echt de lekkerste maaltijd die ik in Calabrië gegeten heb. Grappig detail, je zit hier dus gewoon op plastic stoeltjes en de tafels zijn gedekt met rood met witte kleedjes.

Pizzo Calabrië

Pizzo is een klein pittoresk plaatsje waar je heerlijke Italiaanse Tartufo kan eten. Dit is een delicatesse uit Calabrië. Tartufo betekent truffel in het Italiaans. Hier is het een Italiaanse ijsspecialiteit waar je je vingers bij aflikt. Denk aan een soort ijsbonbon met een zachte kern van bittere truffelchocolade. Op de top zit slagroom, cacaopoeder, chocolade- of vanillesaus. Het charmante dorp ligt op een rots aan zee. Het oude centrum heeft smalle straatjes, pleintjes, winkeltjes, restaurants en ijssalons.

Je kan hier heel voordelig en lekker eten. Voor maar 25 euro met je gezin van 4 personen voor een goede maaltijd met drankjes.

Tropea

Tropea is één van de mooiere maar ook fotogenieke steden die Calabrië rijk is. Het is een drukke plaats gelegen op een hoge rots. Van bovenaf is het echt prachtig! Wit zandstrand en helder blauw water.

De stad heeft een historisch centrum met leuke winkeltjes, gezellig in de avond, heerlijk om te slenteren en genieten van het mooie uitzicht. Het centrum heeft smalle steegjes en kleine kerkjes. Uiteraard mag je hier een bezoek aan één van de ijssalons niet overslaan.

Hou je van snorkelen? Dan ben je bij de rotsen van Tropea op de juiste plek! De stranden zijn in de zomer wel heel druk bezocht. Zelfs de locals komen hier om na het werk heerlijk te ontspannen met hun vrienden en familie.

Wil je uit eten in Tropea? Hier vind je genoeg keuze. Wij kiezen voor een restaurant met prachtig uitzicht en een betaalbare menukaart. Ristorante Pizzeria Al Cannone heeft ook voor de kinderen iets lekkers op de kaart staan. Het is hier gezellig druk en er komen meer toeristen dan in Parghelia.

Capo Vaticano

Capo Vaticano is een plaats waar je als strandliefhebber geweest moet zijn. Ga je snorkelen dan kom je een kleurrijk onderwaterleven tegen. Het kleine strand van Capo Vaticano heet Ricadi maar voor het mooie gedeelte volg je gewoon Spiaggia Capo Vaticano. Deze plek had iets tropisch en doet ons zelfs even denken aan het Caraïbisch gebied maar we zijn gewoon in Europa.

Vibo Valentia

We vertrekken al vroeg uit ons hotel om de markt in Vibo Valentia te bezoeken. Ook tof om te doen hier is het archeologisch museum te bezoeken. Maar met 2 jonge kinderen zien we dat niet zitten en ik heb meer zin om van het mooie weer te genieten. Mocht je dus wat minder weer hebben als je hier op vakantie bent, dan is het wel de moeite waard.

Reggio Calabria Calabrië

Reggio Calabria ligt nog veel zuidelijker. We zijn op zoek naar een outlet maar deze is hier helaas niet meer. Vanaf hier hebben we prachtig uitzicht op Sicilië. Reggio Calabria is in tegenstelling tot Parghelia juist heel modern met een lange boulevard en hippe restaurants. Uiteraard kun je hier ook winkelen. De Corso Garibaldi is namelijk dé winkelstraat die je niet mag overslaan bij een bezoek aan deze stad. Daarnaast vind je in Reggio Calabria ook Musea, kunst en bijzondere gebouwen.

De eilanden voor de kust van Sicilië

Enorm populair hier is een dagtocht naar de Eolische Eilanden van Sicilië. Deze boottrip boek je bij een lokaal reisbureau of bij de hostess. De eilanden liggen voor de noordoostkust van Sicilië en bestaan uit 7 eilanden: Vulcano, Lipari, Salina, Panarea, Stromboli, Filicudi en Alicudi. Met de boot ben je er in 2,5 uur. Overdag bezoek je de twee eilandjes en bij schemering ga je weer op de boot.

Panarea

Het eerste eiland die wij aandeden was Panarea. De boot komt aan in Porto di Panarea Scalo Ditella. De plaatselijke gids vertelde ons dat de prins van België hier een prachtig zomerhuis heeft. Je komt hier enkele schattige boetiekjes tegen met prachtige zelfgemaakte kleding en slippers. Ik had hier wel langer willen blijven. De uitstraling en sfeer van dit eiland doen me heel even denken aan een stukje van Ibiza. Niet voor niets wordt Panarea ook wel het meest modieuze eiland van de Eolische Eilanden genoemd.

Stromboli

Na een bezoek aan Panarea varen we naar Stromboli. Dit eiland heeft als enige eiland een actieve vulkaan en stiekem vind ik dat ook wel spannend.

We hebben inmiddels best wel trek dus besluiten we lekker te gaan eten bij Restaurant La Lampara. We bestellen een pizza en de serveerster legt ons uit dat alle pizza’s gemaakt worden op ovens die boven de vulkaan zitten. Af en toe dwarrelt er wat as naar beneden. Ik kan je vertellen dat dit best een bijzondere ervaring was. Het eiland verder is heel anders dan Panarea. Vooral de actieve vulkaan op het eiland Stromboli heeft een enorme indruk gemaakt. In de avond gaan we weer aan boord. Onze boot vaart naar de kant waar de lava stroomt en kan je alles van dichtbij zien.

Het was absoluut de moeite waard om helemaal naar het Zuiden van Italië te rijden. Calabrië, wat ben je mooi! Wij komen hier zeker nog een keer terug!